Om Art for the Globes logotype ”Klotet”.

Konstnären Eva Hallström (1942-1997) målade ”Klotet” 1991.

”Vid ett besök i Evas atelje´ uppe vid Hornsgatspuckeln i Stockholm köpte jag målningen. Mitt besök handlade egentligen om att köpa konst till utsmyckningen av nybyggnaden vid Stockholm Sjukhem.  Evas starka och berörande måleri hade fascinerat mig i många år. Nu kunde jag köpa några vackra blommålningar med Evas karaktäristiska intensiva kolorit och form. Mot väggen stod även en dramatisk och kraftfull målning föreställande ett jordklot farligt nära att falla från ett vitt bord ut i ett absolut becksvart mörker. Mycket gripande tavla.

Tavlan handlade om mer än ett hotat klot. Målningen beskrev också om Evas psykiska sjukdom. Jag har frågat sonen Lasse om det är okej att berätta om detta. Det tyckte han. Eva var helt öppen om sin mano-depressivitet. Det kändes som att hon var bekväm med att tala om sin sjukdom. Hon visste ju att jag var läkare. Inte bara gallerist. Regelbundet gick hon in i psykoser med förkänningar någon vecka eller mer innan. Hon hade medicin som dämpade eller avbröt psykosen. Detta blev till ett svårt dilemma. Tog hon inte tabletterna förmådde hon i prepsykosen skapa fantastiska målningar. Tog hon medicinen blev målningarna kraftlösa och mediokra. Ibland valde hon det första alternativet. Till priset av en svår period med psykos.

Som jag ser det finns Eva i målningen som klotet på väg att falla ut i psykosen.

Eva Hallström blev bara 55 år. Hon dog i ett lungemfysem efter långvarig cigarrettrökning.

Valet av ”Klotet” som Stiftelsen Art for the Globes logotyp är mitt sätt att postumt hedra ett betydande konstnärskap.”

Om Art for the Globes logotype ”Klotet”.

Konstnären Eva Hallström (1942-1997) målade ”Klotet” 1991.

”Vid ett besök i Evas atelje´ uppe vid Hornsgatspuckeln i Stockholm köpte jag målningen. Mitt besök handlade egentligen om att köpa konst till utsmyckningen av nybyggnaden vid Stockholm Sjukhem.  Evas starka och berörande måleri hade fascinerat mig i många år. Nu kunde jag köpa några vackra blommålningar med Evas karaktäristiska intensiva kolorit och form. Mot väggen stod även en dramatisk och kraftfull målning föreställande ett jordklot farligt nära att falla från ett vitt bord ut i ett absolut becksvart mörker. Mycket gripande tavla.

Tavlan handlade om mer än ett hotat klot. Målningen beskrev också om Evas psykiska sjukdom. Jag har frågat sonen Lasse om det är okej att berätta om detta. Det tyckte han. Eva var helt öppen om sin mano-depressivitet. Det kändes som att hon var bekväm med att tala om sin sjukdom. Hon visste ju att jag var läkare. Inte bara gallerist. Regelbundet gick hon in i psykoser med förkänningar någon vecka eller mer innan. Hon hade medicin som dämpade eller avbröt psykosen. Detta blev till ett svårt dilemma. Tog hon inte tabletterna förmådde hon i prepsykosen skapa fantastiska målningar. Tog hon medicinen blev målningarna kraftlösa och mediokra. Ibland valde hon det första alternativet. Till priset av en svår period med psykos.

Som jag ser det finns Eva i målningen som klotet på väg att falla ut i psykosen.

Eva Hallström blev bara 55 år. Hon dog i ett lungemfysem efter långvarig cigarrettrökning.

Valet av ”Klotet” som Stiftelsen Art for the Globes logotyp är mitt sätt att postumt hedra ett betydande konstnärskap.”

sv_SESvenska